شرکت داروسازی پارس حیان، تولید کننده برتر به انتخاب انجمن داروسازان ایران

ziwi logo

چرا باید از محصولات CFC free استفاده کرد؟

داستان پیدایش CFC

سی اف سی ها در سال 1890 شناخته شدند. این گازها بسیار خطرناک و اشتعال زا بودند و استفاده از آن‌ها تقریبا محال بود و صرفا مصارف آزمایشگاهی داشت. در سال 1920 شرکت جنرال موتورز تیمی را برای بهره‌وری از این گازها و تبدیل آن‌ به گاز پایا و غیرسمی تشکیل داد و البته آن‌ها بیشتر به دنبال جایگزینی برای فریون بودند که خواص مشابه آن را داشته باشد.

گاز فریون یک گاز بی‌رنگ است. بعدها نام تجاری فرئون را برای این سی‌اف‌سی‌ها انتخاب شد. استفاده از فریون در قوطی‌های آیروسل نظیر افشانه‌ها سال‌های سال رایج بود. اما در سال 1974 یک محقق در دانشگاه کالیفرنیا فرضیه‌ای مطرح کرد که گاز فریون در حال تخریب لایه‌ی ازون است و این فرضیه را با استفاده‌ها از دلایل علمی ارائه کرد. اما تحقیق و بررسی همچنان توسط آکادمی علوم ملی امریکا ادامه داشت تا اینکه ایالات متحده استفاده از فریون و سایر CFC ها را در افشانه‌ها قدغن اعلام کرد. و در سال 1987 نیز پروتکل مونترئال اجرایی شد که به معنای ممنوعیت کلی سی اف سی ها در صنعت بود چرا که ضررهای این مواد روی لایه‌ی ازون کاملا محرز شده بود.

نه تنها خود گاز فریون مستقیما به لایه‌ی ازون آسیب می‌رساند بلکه استفاده صنعتی از آن و همچنین تولید فرئون باعث آزادسازی برخی محصولات مضر و آسیب‌زا به اتمسفر می‌شود. این محصولات گاز HFC-23 نامیده می‌شوند که موجبات آلودگی هوا و گرمایش زمین را فراهم می‌کند. زی‌وی، برندی CFC Free بوده که با تکیه بر علم روز، کمک شایانی به سالم نگه داشتن هوا می‌نماید.

دلایل اهمیت لایه اوزون چیست؟

لایه اوزون که اصطلاحا به لایه ای از گاز اوزون اطراف جو زمین گفته می شود، لایه ایست که مانع از ورود اشعه‌ی فرابنفش خورشید به جو زمین می‌شوند. در صورت تخریب و از بین رفتن لایه ی اوزون توسط گاز CFC یا موارد مشابه، شاهد عوامل جبران ناپذیری هستیم که در ادامه به آن‌ها اشاره میکنیم:

  • به خطر افتادن شرایط زیستی برای تمام موجودات زنده
  • گرم شدن کره ی زمین و تغییر شرایط اقلیمی
  • آسیب سیستم ایمنی بدن
  • افزایش احتمال بروز سرطان و بیماری های چشمی
  • افزایش تشکیل اوزون در سطح زمین

تغییرات اقلیمی حاصل از تخریب لایه اوزون

با تخریب لایه اوزون، CFC  ها با صعود به جو زمین و نگهداری مقدار عظیمی از انرژی خورشیدی در خود، منچر به گرم شدن زمین و هوای آن شده اند. گرمای محبوس در جو زمین مانند گلخانه باعث افزایش دمای کره زمین می شود. CFC ها، عضو گروه بزرگ‌تری از گازهای تاثیرگذار بر آب و هوا به نام گازهای گلخانه‌ای هستند.  برخی از تاثیرات تغییرات آب و هوا عبارت اند از:

  • بالا آمدن سطح دریا
  • بارندگی‌های شدید و ایجاد سیل
  • انقراض گونه های مختلف و از بین رفتن زیستگاه
  • گرمای زیاد در تابستان
  • افزایش بیماری زایی آب و حشرات

سخن آخر

به مضرات و ممنوعیت استفاده از  CFC پرداختیم و آموختیم که چقدر برای محیط زیست مضر بوده و تقریبا دیگر استفاده نمی‌شود. این ماده به لایه اوزون آسیب می‌زند و هر کس به نوبه خود باید سهم خود را در نگهداری از محیط زیست انجام دهد. زی‌وی با بهره گیری از علم روز دنیا، اسپری‌های عاری از CFC تولید کرده تا شما را در امر مهم نگهداری و محافظت از محیط زیست سهیم کند. این اسپری‌ها، عاری از هر گونه مواد مضر برای محیط زیست هستند و با پوست شما با ملایمت رفتار می‌کنند. بنظر شما دیگر به کمک چه روشی می‌توان از لایه اوزون و محیط زیست محافظت کرد؟

چرا باید از محصولات CFC free استفاده کرد؟

سرتیتر مقاله